Dlaczego higiena osobista jest ważna?

Znaczenie utrzymania czystości i higieny osobistej jest dla nas ważne zwłaszcza w czasach COVID 19, ale dla dzieci nie jest to oczywiste. Edukację tego rodzaju można rozpocząć od osobistego przykładu rodziców i domowników, z wyjaśnieniami na ten temat, piosenkami, opowiadaniami lub grami.

Mydło wszystko umyje...

Częstsze mycie rąk przez dzieci jest czynnością powszechną, dopóki nie uświadomią sobie, jak ważne są tak naprawdę zasady higieny osobistej.  

W przypadku starszych dzieci interesujące będzie krótkie opowiedzenie o szkodliwych drobnoustrojach, które żyją na przykład na ulicy i mogą spaść na ręce dzieci, ale można je bardzo szybko pokonać za pomocą wody i mydła.

Zwróć dziecku uwagę na ciekawy kształt mydła i jego zapach. A czy można uzyskać piankę przez zwilżenie? Cóż, czas spróbować. A potem nie zapomnij wspomnieć, jak czyste i ładne są umyte ręce.

Aby dać dziecku jeszcze pełniejszy obraz drobnoustrojów, możesz je narysować i opowiedzieć im o nich za pomocą bajki. Niech na zdjęciu będą nie tylko „straszne” mikroby, ale także „rycerze”, którzy z nimi walczą - a to woda i mydło. W opowiadanej historii unikaj gróźb, złych zakończeń itp. Niedopuszczalne są wyrażenia typu: „Jeśli nie umyjesz rąk, rozboli cię brzuch, zachorujesz itp.

Szczotko, szczotko, hej szczoteczko!

Tworzenie pozytywnych skojarzeń ze szczotkowaniem zębów u dzieci może pomóc im rozwinąć trwałe, dobre nawyki higieny osobistej. Spraw, aby przyzwyczajenie było zabawne od samego początku i zachęcaj dzieci, aby pisnęły jak myszka (podczas mycia przednich zębów) lub ryczały jak lew (podczas mycia tylnych zębów) lub zaśpiewały im piosenkę, aby bawić je przez pełne dwie minuty.

Wyjaśnij im, że mycie zębów to troska o ich zdrowie i dlaczego zdrowe zęby są ważne, zwłaszcza przy chrupaniu ich ulubionych potraw.

Pierwsze podejście do nocnika.

Mało kto może dokładnie powiedzieć, kiedy nadszedł czas na nocnik. Sprzyja temu jednak swobodna atmosfera i pozostawienie malucha w samych majtkach. Trzeba będzie częściej wycierać podłogę, czyścić kanapę, ale… efekty przyjdą niebawem. Przyjmuje się, że po około 1,5 roku dziecko powinno przyzwyczaić się do nocnika ale przecież każdy jest inny i to tylko luźne założenie.

Ucząc starsze dziecko korzystania z nocnika, należy wskazać kilka zasad utrzymania czystości.Pozwól maluchowi zdjąć i założyć majtki. Aby ułatwić ten proces, należy nosić je z wygodnymi ubraniami - dobrze, aby spodnie były na gumce, bez ramiączek i guzików;
Ucz dziecko posługiwania się papierem toaletowym. Oczywiście na początku nie będzie to łatwe i nie obejdzie się bez mokrych chusteczek. Delikatnie kieruj poczynaniami dziecka, pozwól mu spróbować samodzielnie. Ale nie nalegaj, jeśli nie ma ochoty - najwyraźniej jego czas jeszcze nie nadszedł;

Nawet jeśli dziecko już „opanowało” nocnik, „wpadki” są możliwe. Nie spiesz i nie gniewaj się na niego/nią. Niepowodzenia traktuj ze zrozumieniem i cierpliwością. Pamiętaj natomiast, że każdy taki sukces wymaga pochwały.

Własna chusteczka.

Około 1,5-2 lat dobrze jest nauczyć dziecko używania własnej chusteczki. Preferowane są jednorazowe. Pozwól dziecku mieć jedną w kieszeni i uświadom, że używa się jej, gdy cieknie mu z nosa lub gdy ma brudne ręce i nie ma w pobliżu wody. Przypomnij też, że w razie potrzeby wyciera się nią usta.

To przydatne nawyki są szczególnie cenne, jeśli Twój maluch ma pójść jesienią do żłobka lub przedszkola. Warto powiedzieć dziecku, że chusteczka jest własnością osobistą i jeśli jest brudna, nie należy jest przekazywać innym dzieciom.


Aby opanować nawyki higieniczne, trzeba je wielokrotnie powtarzać. Staraj się być cierpliwy/a. Produkty higieniczne (szczoteczka i pasta do zębów, mydło, szampon) występują zawsze w wersji dla dzieci. Mają jasny kolor, nietypowy kształt, różne dodatki, które przykuwają uwagę dzieci i tym samym realnie przyczyniają się do zainteresowania higieną.

Dziecko musi zrozumieć odpowiedź na pytanie: „dlaczego higiena osobista jest ważna?” a najwięcej się o tym dowie, obserwując Twoje własne nawyki higieniczne.