Obchodzenie świąt jest szczególnie ważne dla naszego zdrowia psychicznego. Rytuały i wspólnota rodzinna pozwalają na pozytywne doświadczenia zbiorowe; rytuały nadają strukturę i przewidywalność naszemu życiu, pozwalając nam radzić sobie w zdrowszy sposób z lękiem i stresem, jakie przynosi nam obecna pandemia.

Swięta sprzyjają zdrowemu poczuciu ciągłości, przynależności i akceptacji oraz przyczyniają się po prostu do dobrego samopoczucia. Choć w tym roku wiele osób ma inne doświadczenia związane z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, nasz mózg pozytywnie zareaguje na znane nam przyjemne bodźce (zapach ciasta, widok udekorowanej sosny i ozdoby świąteczne), które zachęcają do szczęśliwych i pięknych wspomnień. 

Dzielić się chwilą pomimo izolacji

Chociaż często nie możemy spotkać się razem na żywo w tym roku i być w szerokim towarzystwie ludzi, z którymi zwykle łączy nas poczucie więzi, możemy być kreatywni w tym, jak dzielimy się tradycją i pozwalamy sobie, pomimo izolacji, na łączenie wspólnych chwil i doświadczeń.

Nowe technologie, które przed pandemią „utrudniały” nasze kontakty towarzyskie i spotkania, teraz stały się dla nas ważne, aby utrzymywać stały kontakt, ciągłość, pomagać i wspierać bliskich oraz zmniejszać stres i niepokój.
Psychologia społeczna uczy nas, że grupy społeczne, takie jak rodzina, przyjaciele, koledzy z pracy, społeczność, w której żyjemy i pracujemy, są ważne dla naszego zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia, dla poczucia przynależności i akceptacji.

Kontakty towarzyskie w tych grupach – nawet gdy są online, kiedy widzimy się na małych ekranach – zmniejszają nasz stres i zapewniają wsparcie lub pomagają nam zaspokoić psychologiczne potrzeby związane z bezpieczeństwem, więzią i przynależnością. Gdy jesteśmy w towarzystwie bliskich osób, czyni nas to bardziej optymistycznymi i po prostu poprawia nastrój.

Potrzeba rytuałów

Dzieci i młodzież jeszcze bardziej potrzebują tych rodzinnych i tradycyjnych rytuałów i zwyczajów, aby zachować poczucie przynależności i bezpieczeństwa w swoim życiu. Aby dziecko czuło się bezpiecznie, potrzebuje poczucia, że ​​jego świat jest przewidywalny, co pozwala mu wyrosnąć na sprawnego, pewnego siebie i dojrzałego dorosłego.

Jako rodzice jesteśmy wzorami, a dzieci naśladują nasze zachowania, przekonania i myśli. Kiedy wspólnie z dziećmi wspominamy piękne wydarzenia, które mieliśmy na święta, na przykład z rodzicami, wtedy uczymy dzieci doceniać proste chwile życia, uczymy je szukać i czynić te chwile wyjątkowymi również w ich życiu.

W ten sposób dzieci rozwijają relacje emocjonalne z członkami rodziny, z którymi nie mieszkają, i pamiętają o tych, których już z nimi nie ma. Opowiadania o wydarzeniach i ludziach z naszego dzieciństwa, stają się częścią emocjonalnego świata dziecka.

Kolejnym ważnym elementem tradycji rodzinnej jest powtarzalność czynności. Powtarzanie to najlepsze narzędzie do nauki dla dziecka. Młodzi ludzie uwielbiają powtarzanie, ponieważ daje im to poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności w życiu.

Sposoby na tworzenie rodzinnych zwyczajów z dziećmi, które możesz zrobić również w te święta:

- Wybierz zajęcie, które lubisz robić z dziećmi na święta: może to być robienie kartek z życzeniami, prezentów, ciast . W te święta możesz nagrywać krótkie filmy z dziećmi jako kartki z życzeniami. Napiszcie razem historię o tym, co zrobiliście, na przykład na ostatnie święta, opowiadanie i czytanie takich historii pozwala dzieciom na nowo przeżyć przyjemne doświadczenie, które zainspiruje je pięknymi wspomnieniami i uczuciami.

- Nie zapominaj, że rytuały oznaczają powtórzenie: Niech część rytuałów świątecznych i noworocznych, niezależnie od pandemii, będzie taka sama jak w poprzednich latach. Na przykład dekorowanie sosen, wspólne pieczenie ciast, świąteczny obiad…

- Spędź czas z dzieckiem (np. na spacerze, wspólnie układając aranżacje, rysując) To wszystko stanie się okazją do poznania jego zmartwień, emocji, aby pomóc dziecku rozwinąć umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.

- Zrób książkę z opowiadaniami z rodzinnej tradycji świątecznej: np. zrób zdjęcia z dziećmi pokazującymi ich udział w życiu rodzinnym, obrzędach świątecznych; wklej zdjęcia do albumu, poproś dziecko, aby opisało to, co przedstawia każde zdjęcie, a ty spisz jego słowa. Wymyślcie razem tytuł swojej książki, stwórzcie stronę tytułową i cieszcie się wspólnym przeżywaniem wyjątkowych rodzinnych chwil.

- Wyraź wdzięczność: na przykład napisz i narysuj z dziećmi to, za co jesteś wdzięczny. Możesz też zrobić słoik dziękczynienia (wypełnij go kawałkami papieru lub kamykami, na których napisałeś lub narysowałeś to, za co jesteś wdzięczny dzieciom).

- Zachęcaj dzieci do jak największego kontaktu z członkami rodziny i przyjaciółmi, aby mogły je widzieć, a nie tylko słyszeć (rozmowy wideo).

WF z umysłem

Wszystko to wzmacnia odporność dzieci, pomaga im w procesie radzenia sobie z trudnościami, traumą, zagrożeniami i istotnymi źródłami stresu. Ponieważ wszyscy jesteśmy teraz w sytuacji pandemii obciążeni psychicznie, ważne jest, aby codziennie wzmacniać odporność dzieci. Tak jak ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie, tak ćwicząc wdzięczność, zachęcając do wspólnoty, wzmacniamy umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami.

Ważne jest spędzanie czasu z dziećmi, wspólne dekorowanie drzew i domów, kontynuacja rodzinnych tradycji – niezależnie od pandemii.

Wzmacniając odporność dzieci, zmniejszymy ich ogólny poziom stresu a zdobyte umiejętności pomogą im radzić sobie ze stresującymi sytuacjami w późniejszym życiu.